Vast geen onbekende termen, SEO en SEA, maar wat betekenen ze nu eigenlijk?
SEO staat voor Search Engine Optimalization (zoekmachine optimalisatie) en SEA staat voor Search Engine Advertising (Adverteren in zoekmachines). In de meeste gevallen zal dit AdWords zijn van Google, omdat deze nu eenmaal de grootste is.
SEO is vaak een lange termijn strategie. Een hogere positie in de zoekmachines kan soms maanden of weken werken, terwijl een advertentiecampagne direct zichtbaar zijn voor een vastgestelde periode.
Bij SEO is het niet te achterhalen welke zoektermen Google nu prefereert bij het zoeken naar een bepaald item. Dat is altijd nog het grootste geheim van Google, maar bij advertenties in zoekmachines is wel inzichtelijk welke termen gangbaar zijn. Met andere woorden: Bij SEO moet je maar raden en slim te werk gaan, en bij SEA betaal je Google voor de juiste info.
Het resultaat van SEO is dus ook lastiger te meten dan het resultaat van SEA. Je weet immers nooit wanneer de zoekmachine jouw inzet beloont en je naar boven tovert en bij SEA is het resultaat direct zichtbaar.
Voordelen SEO ten opzichte van SEA
Als je bovenstaande verschillen op een rijtje zet, lijkt het erop dat je beter in SEA kunt investeren dan in SEO. Toch is dit niet waar. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten is minstens zo belangrijk, en wel hierom:
Concreet komt een Featured Snippet neer dat je antwoord kunt geven op veel gestelde vragen. Gemiddeld wordt tientallen keren per maand via Google opgevraagd hoeveel bier in een krat zit. Biernet heeft dit alvast uitgezocht en komt met het antwoord dat er 24 x 0,30 = 7,20 liter bier in het een krat zit. Lijkt onnozel, maar staat nu wel bovenaan.
Dus beschik jij over expertise dan kun je een pagina FAQ opnemen op je website welke dit soort vragen kan beantwoorden, heb je kans dat je d.m.v. featured snippets eerder gevonden wordt.
Of je nu moet gaan voor SEO, SEA of een combinatie is afhankelijk van veel factoren. Bijvoorbeeld de concurrentie op zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Maar ook zaken als budget en de tijd die je er zelf in kunt en wilt steken spelen een belangrijke rol.
Veel bedrijven adviseren we een combinatie. SEO en SEA vullen elkaar namelijk perfect aan. SEA geeft je direct feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert, je leert zo wat de intentie van mensen is die op een specifieke term zoeken.
Je weet / meet precies wat het jou oplevert wanneer je 1.000 bezoekers hebt binnengehaald op een bepaalde zoekterm. Deze uiterst waardevolle informatie kun je vervolgens gebruiken om je SEO strategie weer te geven.
Deze aanpak voorkomt teleurstellingen. Want je zit er niet op te wachten om maanden te werken aan een hoge positie om er vervolgens achter te komen dat dit zoekwoord je niets oplevert. Met andere woorden: liever 25 bezoekers en 3 nieuwe opdrachten, dan 2.500 bezoekers en geen nieuwe opdrachten. Met behulp van de combinatie tussen SEO en SEA richt je je op de juiste zaken: zoekintentie en niet op aantallen.
(c) Fotostudio Heemskerk. Deze website is gemaakt door AB.nl Webdesign & Onderhoud